Sveriges Nationaldag!

Var iväg till Fagersta för att tävla DM i Elitspår.
Nationaldagen till ära.



Solsken härligt väder...lite varmt men helt OK ändå!

Jag fick spår nr 13!!!
Olyckstal eller kanske lyckotal rentav..

Min grupp från nr 12 fick börja med uppletandet.
Bra tängte jag!!!
Då har Ozzy kanske lite bättre ork än efter ett långt spår.

Måste erkänna att han inte direkt har så jättebra kondition, vilket ju krävs i elitklass tillsammans med mycket motivation såklart.
Matte har inhandlat löpskor i lördags..nu blir det spåret 3ggr i veckan.
Hur nu det ska gå? Då det verkligen inte bara Ozzy som är otränad utan i allra högsta grad matte!!!
Vi får spring och gå till en början!
Då Ozzy blit halt på assfalt..kan vi INTE cykel träna.

På träning har Ozzy oftast en otrolig fart i uppletandet. 
Men på tävling så blir jag så otrolig nervös!!!
Jag vet inte om det är det som gör att det känns som om Ozzy blir "Låg, trykt och tappar orken.
Tillsammans med det faktum att jag alldeles för sällan låter honnom hämta 4 föremål utan belöning emellan.
Han hittar 2 föremål ganska snabbt, ok fart, men sen känns det som all ork och motivation försviner.
Han tar tredje föremålet ändå.
Matte har svårt med focusering hon med, då stigen knappt syns.
Virrigt känns allt. Var är rutkanterna??? 
Oroligt på stigen, tappar tempo...6-6,5 fr vi på det. 
Usch!
Men kan inte annat än hålla med. 
Här behöver vi träna mer...tävligslikt...4 föremål i rad sedan massor av belöning!!!
Folk och publik för mattes nerver. 

Men så kom lydnaden ....
Ozzy känndes riktigt pigg och glad!
Vi fick delvis riktigt bra med poäng om inte för mitt "värsta hat" moment som är inkallning med ställande och läggande
STORT DK!!!
Ozzy har sån fart in men vill inte stanna. Läggandet är lättare.
Måste ta tag i det momentet!!!
Det har ju 4 i koficient och det blir dyra poäng bortfall när man bara får en 5:a.
(men ändå fick jag ihop 257.25 på lydnaden).
Extra glad över 9:an på fria följet.
Trots att matte inte hör vad tävlingsledaren säger vid ett tillfälle.
-sa du Marsh???
(Att jag inte kunde vara tyst och få en rättelse i stället!!)

Varpå Ozzy tänker springa Marsch såklart i några bråkdelars sekunder.
Konstigt fritt följ med budföring i??? Tänkte nog Ozzy.

9: or på apporteringarna!
10: or på kryp, skall hopp och stege...platsen...
BRA inkallning på framåsändandet!

Men bäst var att Ozzy såg glad och allert ut! 

Lite senare bar det av till spårskogen....
Det visar sig vara något strul med mitt spår ...spår 13.
Kan du byta till spår nr 15? undrar de, för hon som skulle haft det bröt tävlingen!

Visst svarar jag.

Hamnar brevid Mackan och Skippo. De har spåret efter mig...
trevligt sällskap...där hände det också saker...
http://www.skippo.org/

Ozzy gjorde ett jätte fint framspår 10-10 i betyg.
Härligt!!
Spetsvinkel fint...första pinnen ...spårar på... 2.a pinnen....

Men vad i....hela friden...NEJ!!!

Max 5 meter framför Ozzy flyger det upp en helhop med fågelungar.
Sen kommer något brunt uppburrat rakt emot oss låter och blåser upp sig.
Vad är detta för konstigt djur??? 
Jo fågelmamman såklart!
 En fasan är det första jag tänker på...eller Orre eller tjäder...
Jag är ingen hejare på att se skillnad på dessa olika sorters fåglar.
Stor och uppburrad var den!
Inte alls så här slätkammad som på bilden...



Ozzy blir alldeles till sig!!!!
Varför drabbar detta just mig då jag verkligen inte behöver mer vilt i skogen då jag spårar med min tyvärr lite för"vilt intresserade" hund. 

(Jag har en förmåga att stöta på både älgar, hjortar, rådjur, grävlingar i skog och mark...få både björnspår och trolig björnbajs i mina spår...men det är en annan historia.
Jag kanske ska hänga en stor bjällra...koskälla runt halsen på mig innan,jag beger mig ut!!!)

Fågelmamman vill inte alls försvinna.
Den vill snarare att VI ska försvinna.
3 gånger försöker den skrämma iväg oss!!

Behöver jag säga att Ozzy INTE ville spåra mer?
Hur jag än försökte.
Gå till bilen!!! säger en SUR och ARG matte tillslut!!!

Går och går gör vi i en evighet känns det som... inte vet då jag åt vilket håll..
Det känns som vi är vilse.
Men så ser jag orangea snitslar...rutan!!!!

Men jag känner inte alls igen den???
Så kommer vi ut till vägen.
SPÅR NR 13 står det.
Jag skulle kanske haft mitt spårnummer 13 i alla fall!

Jaa... mycket besviken kan man säga annat.

Hemma säger Mannen att fasaner, orrar och tjädrar, gör allt för att vakta sina ungar!!!
Tur du hade Ozzy annars kanske fågeln attakerat på dig.
Det är inte ovanligt.

OM jag bara hade fått alla pinnar vilket jag VET att Ozzy KAN fixa och vilket jag hade på sista tävlingen i Nora.
(men där tyärr bakspår i stället, och lite annat som inte stämde helt)

OM
...då hade vi nästan( 0.25p ifrån ) de 585 poäng som garanterar ett cert!!!

OM inte OM....
känns lite tjatigt snart.

Fler var vi nog som tängte så....OM bara...



Ozzy Buddy bus!

En gammal bild tagen av Tina Thrysén


Kommentarer
Postat av: Sanna Tijah Älva Pippi

Haha, ja så kan det gå...

Men så en dag då kommer det där spåret att bara flyta fram och övriga momenet med.

2010-06-07 @ 14:01:33
URL: http://www.sugarwinds.se
Postat av: Sussie & Peace

Nämen vilken otur! Kunde inte den där fågelmamman valt en annan plats?? Härligt ändå att lydnaden funkade så bra!!

2010-06-07 @ 16:27:24
URL: http://nissepeace.cybersite.nu
Postat av: Sussie & Peace

Nämen vilken otur!! Kunde inte den där fågelmamman valt en annan plats?? Härligt ändå att lydnaden funkade så bra.

2010-06-07 @ 16:28:58
URL: http://nissepeace.cybersite.nu
Postat av: Malin m. Vegas

Men fyy attakerande fåglar kan man vara utan! Tur att det inte var något värre/större djur som vaktade sina ungar... Tack för tipset med skotten, ska testa det. Vet inte riktigt annars hur jag ska träna. Hur har du börjat? lagt hunden direkt? stå nära hunden? skott från vilket håll? Alla tips mottas tacksamt...

2010-06-07 @ 22:21:45
URL: http://http://truefriend.bloggplatsen.se
Postat av: Mackan

Vet inte om du såg att jag kommenterade i ett gammalt inlägg innan du publicerade detta.

Ja, nu så här i efterhand kan man ju skratta. Men du har en jädra otur med djur i spåret.



Klistar in vad jag skrev i förra inlägget:



Men vad kul att ni har blogg!! Det visste inte jag!

Grattis till framgångarna med lille Buddy!!



Pia! Vill bara säga att jag är SÅ imponerad av din och Ozzys lydnad igår i Fagersta! Glad och motiverad hund trots värmen. Jättekul att se.

Alla Aussies gjorde bra i från sig i lydnaden.



Upplet lär vi alla träna vidare på. hahaha



Sen våra grabbar i spåret då Pia. Din kämpe som tog dig ända till spår tretton. Och min som tog ett och ett halvt spår. hahaaha



Jag ska träna förledningsspår som du sa. Bra tips.



Hoppas vi ses och hörs om inte allt för länge.

Tack för trevligt sällskap under tävlingsdagen!!

2010-06-08 @ 15:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0